Studencka Baza Noclegowa

inne bazy

Bieszczady

Rabe Studencka Baza Namiotowa Rabe położona jest w zachodniej części Bieszczadów w okolicy Baligrodu, na północnych stokach zalesionego grzbietu Wysokiego Działu, w środkowej jego części w rejonie Przeł. Żebrak, w dolinie Rabiańskiego Potoku. Prowadzona jest przez Studencki Klub Podróżniczy "Czwórka" działający w ramach warszawskiego Oddziału Mazowsze PTTK. Czynna jest od końca czerwca do połowy września. Na tym odludnym i dzikim terenie, ta bardzo dobrze zagospodarowana baza, oferuje turystom 25 miejsc noclegowych w namiotach bazowych NS-ach i „dekatlonkach”, gdzie na turystów czekają grube, gąbkowe karimaty. Można też nocować we własnych namiotach, pod które przeznaczony jest sporych rozmiarów płaski teren w obrębie bazy.

Ponadto do dyspozycji są dwie wiaty oraz obszerna świetlica urządzona w budynku bazowym, gdzie można skorzystać z biblioteczki, gier planszowych, bądź po prostu ogrzać kości. Z innych atrakcji jakie przygotowano dla turystów, na bazie zainstalowano boisko do badmintona lub siatkówki. Mycie zapewnione w polowym prysznicu, ale jeśli ktoś woli może myć się w strumieniu Rabiańskiego Potoku. W sezonie funkcjonują 2 toi-toiki, a poza sezonem kibelek o wdzięcznej nazwie: "Błękitna Rapsodia". Jest tu także przygotowane miejsce na ognisko - z rusztem, otoczone dwiema wiatami. Wodę pitną zapewniają dwa pobliskie strumienie do Rabiańskiego Potoku prowadzą nawet schodki. Ponadto każdy wędrowiec może liczyć na herbatę (a czasem nawet zupę) i miłą atmosferę. Do najbliższego sklepu mamy stąd około 10 km (Baligród lub Wola Michowa).

Do bazy "Rabe" można dojść idąc z:
Z Chryszczatej (45 min., ok. 4 km).gdzie zaczyna się żółty szlak dojściowy na bazę. Początkowo prowadzi wraz ze szlakiem czerwonym w kierunku południowym, wzdłuż głównego grzbietu Wysokiego Działu. Kilometr dalej, w miejscu zwanym Pocak, żółty szlak dojściowy opuszcza szlak czerwony, skręcając w lewo. Na dole przekracza strumień, po czym - w lewo, leśną drogą-dochodzi do bazy.
Z Jawornego (40 min., ok.4 km). Początek - na szlaku czerwonym. Żółty szlak dojściowy skręca na prawo, na półn-zach. Przy szlaku-pojedyncze pozycje strzeleckie z czasów I Wojny Światowej. Po zejściu z dosyć stromego zbocza przekracza strumień, po czym utwardzoną leśną drogą w prawo dochodzi do bazy (przy połączeniu z drogą Wola Michowa-Bystre).
Z Bystrego (1,5 godz., 7,5 km). Szlak zaczyna się przy przystanku w Bystrem, pierwszy przystanek za Baligrodem w stronę Cisnej. Z drogi tej skręcamy na prawo (na zach.). Początkowo idziemy szlakiem zielonym. Przed mostem na Potoku Riabym w prawo skręca droga prowadząca do kamieniołomu. Podążając dalej dochodzimy do rozwidlenia dróg - tutaj opuszczamy szlak zielony, który zmierza na Chryszczatą. Przechodzimy przez teren zakładu produkcji kruszywa, po czym dochodzimy na teren wsi Rabe. Mijamy miejsce, gdzie w stalowych retortach wypala się węgiel drzewny, w pobliżu którego - mogiła dawnych właścicieli wsi. Podążając dalej dochodzimy do rozwidlenia dróg. Skręcamy w prawo i dochodzimy do bazy.
Z Woli Michowej ( 1,5 godz., 7,5 km). Początek trasy - przy drodze Nowy Łupków - Cisna (napis kierunkowy na asfalcie). Prowadzi w stronę lasu utwardzonym traktem, wzdłuż Potoku Chliwnego. Za wsią mija położony w lesie po prawej stronie, dawny cmentarz żydowski (kirkut). Dalej drogą wzdłuż potoku. Po lewej stronie mija masyw Magurycznego, zaś po prawej Krąglicy. Dochodzi do polany położonej przy ostrym zakręcie drogi. (Miejsce to nazwano "Żebrak"- na pamiątkę żyjącego z jałmużny człowieka, który wędrując zimą pomiędzy wioskami zamarzł w tym miejscu i tu także został pochowany.) Nieopodal niewielki schron dla drwali. Droga skręca w prawo i wkrótce osiąga Przeł. Żebrak, gdzie przekracza Główny Szlak Beskidzki. Dalej podąża w dół, drogą z licznymi zakrętami. Po ok.1,5 km dochodzi do bazy.
Z Mikowa (2 godz., 10 km). Z osady idziemy drogą leśną wzdłuż potoku Mikowego. Wzdłuż trasy widoczne ślady po torowisku kolejki wąskotorowej, która funkcjonowała tu na przełomie lat 60 i 70. Za mostem na prawym dopływie Mikowego wypał węgla drzewnego. Tutaj kończyła się odnoga kolejki. Przechodzimy kolejny mostek (na Potoku Dynysiw) i zmierzamy dalej pod górę aż dochodzimy na Przeł. Żebrak, skąd-w dół do bazy (jak przy trasie z Woli Michowej).
Z Kołonic (drogą)1,5 godz. (7,5 km) z centrum wsi idziemy w górę potoku Kołanica czarnym szlakiem. Gdy po chwili osiągniemy rozwidlenie dróg, idąc w prawo możemy wybrać krótsze dojście drogą stokową do Rabego. Zaś idąc w lewo, dalej za czarnymi znakami, wzdłuż potoku Czerteż możemy dotrzeć na grzbiet i przełęcz w rejonie Jawornego skąd do bazy prowadzi żółty szlak dojściowy.

Baza Rabe

Okolice bazy obfitują w liczne atrakcje, które niewątpliwie zaintersują miłośników, geologii, historii i badaczy dawnej bytności ludzi na tym terenie. Około 1,5 km na północny wschód od bazy, przy drodze do Bystrego znajduje się miejsce po nieistniejącej już wsi bojkowskiej- Rabe, od której wzięła się nazwa bazy. Wieś istniała tutaj od 1552 roku, wysiedlono ją w 1946 r. Obecnie jest to duża polana rozciągająca się na okolicznych zboczach Kiczery i Wierchu. Miejscami zauważyć można zdziczałe drzewa owocowe, ślady fundamentów, są też ruiny Cerkwi. Główna część zabudowy ciągnęła się wzdłuż lewego dopływu Rabiańskiego Potoku. W pobliżu bazy, tuż przy drodze, znajduje się grób dawnych właścicieli wsi.

Wybierając się na wycieczkę nieco dalej od bazy również napotkamy mnóstwo interesujących obiektów. Na Wysokim Dziale w czasie pierwszej wojny światowej biegła linia obrony wojsk austriackich przeciwko nacierającym Rosjanom. Do dziś wzdłuż szlaku widoczne są zarysy transzei i okopów. W miejscu zwanym Czartoryja niewielki, śródleśny cmentarz wojenny. Ślady grobów, jak też granice cmentarza są obecnie nieczytelne - o jego istnieniu świadczą jedynie dwa krzyże z tyczek z zawieszonymi blaszanymi tabliczkami: "Nieznani żołnierze, polegli w 1915 r."

Po drugiej stronie przełęczy Żebrak w drodze do Woli Michowej możemy znaleźć położony w lesie po prawej stronie, nieco oddalony od drogi dawny cmentarz żydowski (kirkut), na którym zachowało się kilkadziesiąt nagrobków (macew) - najstarszy z 1870 r. Droga prowadzi pomiędzy masywami Magurycznego i Krąglicy. Szczyty obu tych wzniesień są również poorane okopami z I wojny światowej. W obu tych masywach znajdowały się także obiekty UPA, baza kurina "Rena" na Magurycznym - główna baza UPA na terenie Bieszczadów. Została ona zdobyta i zniszczona przez WP 10 października 1946 roku. Jednak obecnie jej pozostałości są bardzo trudne do odnalezienia. Zaś na zboczach Krąglicy miescił się szpital.

Przy żelaznym mostku na Potoku Riabym na drodze z Bazy do Bystergo, w miejscu opisywanym na mapach jako Czarne, odnajdziemy w niewielkiej odległości starą sztolnię o długości 13 m. Idąc dalej, przed rozwidleniem dróg warto nieco zboczyć z trasy, aby zobaczyć pobliską kapliczkę nad cudownym źródłem. Wiedzie tam dość wyraźna ścieżka, która skręca w lewo, po czym forsuje strumień. Dochodzimy do niewielkiego murowanego obiektu, spod fundamentów którego wypływa strumyk. W okresie międzywojennym miejsce to było znane wśród okolicznej ludności jako cudowne - wodzie tej przypisywano właściwości lecznicze.

Rabe     Idąc dalej do Bystrego mijamy po prawej stronie drogę prowadzącą do kamieniołomu. Po pewnym czasie dojdziemy nią do miejsca, gdzie rozpoczyna się ścieżka przyrodnicza po rezerwacie "Gołoborze". Rezerwat ten, utworzony w 1960 roku, obejmuje ochroną częściową 14 ha powierzchni. Znajduje się tutaj efektowne rumowisko skalne (piaskowce istebniańskie), przypominające nieco podobne miejsca w Górach Świętokrzyskich. Ścieżka prowadzi przez rezerwat (ok. 300 m), po czym kończy się przy żelaznym mostku na Potoku Riabym. Za mostem-źródło "Anna", zaliczaną do szczawów wodorowęglanowo-chlorkowo-sodowych. Specyfiku tego można spróbować dzięki zainstalowanej pompie ręcznej.

Za kolejnym mostem na Potoku Riabym, tym razem, w lewo za leśniczówką znajdziemy drogę prowadzącą do drugiego z kamieniołomów. Warto jest go zwiedzić. Ściana wschodnia wyrobiska stanowi przekrój skał, z jakich zbudowane są okoliczne góry - tzw. fliszu karpackiego (rejon Wysokiego Działu należy do płaszczowiny dukielskiej). W kamieniołomie można znaleźć ciekawe minerały - kryształy górskie, żółty aurypigment, czy też pomarańczowy realgar. W pobliżu samego Bystrego jeszcze przed mostem na Jabłonce możemy odnaleźć niewielki pomniczek z cytatem "Trzy po trzy" Aleksandra Fredry, który w swoim czasie był właścicielem pobliskiego Rabego (cytat odnosi się do opisu okolic zawartego w tym utworze).

Jeśli Rabe jest tylko przystanikiem w dłuższej wędrówce warto wspomnieć o innych miejscach noclegowych, do których przeciętny turysta jest w stanie zawędrować w ciągu jednego dnia. Poświęcając około 6-7 godzin wędrówki dotrzemy z Rabego, kierując się na wschód, na druga bieszczadzką Studencką Bazę namiotową w Łopience. Wędrując grzbietem Wysokiego Działu na południowy wschód, spokojnie dotrzemy przez Wołosań do Bacówki pod Honem i do Cisnej. Kierując się na południe w Woli Michowej możemy zanocować w Latarni Wagabundy bądź udać się do nieco bardziej oddalonej Chatki w Łupkowie. Jeśli wybieramy kierunek zachodni to najbliższy nocleg znajdziemy w Schroniku nad Smolnikiem. Natmiast jeśli wybierzemy się w dalsza droga Grzbietem Wysokiego Działu na północny zachód dotrzemy do Schroniska w Komańczy.